_____-______...

 גליון לפרשת האזינו - חג הסוכות | הרב אליעזר קשתיאל

לכל האנשים היקרים אשר זוכים 'ליגיע כפיהם כי תאכל אשרייך וטוב לך'.
אנו זוכים שהרב הולך ומתפרסם בקרב הציבור ועומס מבורך נוצר ע"י הפניות האישיות והכלליות שנעשות לרב.
במחשבה, ייעוץ והכוונה של הרב הקמנו את האתר כ'בית' לתורתו והתקשרותו של הרב עם כל עם ישראל.
ייעודו של האתר וניוזלייטר ליצור הנגשה וקשר ראשוני עם הרב
ע"י שליחת שאלה הלכתית ואמונית, בקשה לשיעור או כל דבר אחר.

למעוניינים להצטרפות לעידכונים אונליין בקבוצת WHATSAPP - לחצו כאן!
נשמח לעמוד לרשותכם תמיד בכל עניין ונושא, מוזמנים ליצור עמנו קשר ונשתדל להשיב בהקדם.
צוות  קוראים נבון – הוצאה לאור.
ספירת-העומר

שותפות האדם והקדוש ברוך הוא בתשובה | הרב אליעזר קשתיאל

התשובה - מצווה שלא בשליטתנו

פרשת האזינו היא פרשה קצרה ויש בה הרבה תוכחה ואזהרות. במרכזה של פרשת ניצבים מופיעה פרשייה חשובה, פרשיית התשובה[1]:
"וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ... וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ... וּמָל ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ... וְאַתָּה תָשׁוּב וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' וְעָשִׂיתָ אֶת כָּל מִצְוֹתָיו... תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ... כִּי תָשׁוּב אֶל ה' אֱלֹהֶיךָ"
בפסוקים האלו, הפועל 'לשוב' חוזר הרבה פעמים. הפרשייה הזו קוראת לנו לתשובה. בתוך העניין של התשובה יש שני צדדים. צד אחד הוא הצד שלנו, שאנו צריכים לשוב אל ה'. הצד השני הוא שהקדוש ברוך הוא פועל- הוא עצמו שב אלינו ועושה תשובה, עד כדי כך שמופיע ביטוי קיצוני- הקדוש ברוך הוא יעשה לנו ברית מילה בלב. יש פה התערבות אלוקית מאוד משמעותית.
כלומר, תשובה זה תהליך שהוא דורש שיתוף פעולה בין מעשי אדם למעשי שמיים. במצוות אחרות אנו אחראים לבד. אם רוצים לעשות מצווה עושים מצווה- רוצים, שמים טלית. רוצים, שמים תפילין. אבל מצוות התשובה היא מצווה שונה. היא כורכת אתה מעורבות גדולה של הקדוש ברוך הוא. לכן אנו רואים שבימי התשובה אנו מרבים בתפילה, כמו שאומר הרמב"ם[2]:
"מִדַּרְכֵי הַתְּשׁוּבָה לִהְיוֹת הַשָּׁב צוֹעֵק תָּמִיד לִפְנֵי הַשֵּׁם בִּבְכִי וּבְתַחֲנוּנִים"
מי שמניח תפילין ונוטל לולב לא צועק, למה העושה תשובה צועק? את מצוות התשובה אי אפשר לעשות לבד, צריך את הקדוש ברוך הוא שיעזור לשוב ולכן דרכו של השב בתשובה לצעוק. אנו לא יכולים לחזור לבד בתשובה.
תשובה באמת, זה קודם כל לטהר את הנפש ולנקות את כל האישיות. אדם לא יודע שהוא ניקה את האישיות שלו, את הרגשות שלו, את המחשבות שלו ואת הרצונות שלו. אפשר לשנות כל מיני מעשים, אבל אי אפשר לדעת אם שהאישיות השתנתה, זה מעבר לשליטה של האדם. או בלשון הרב קוק[3]:
"והנה אין האדם שליט ברוח לדעת עמקי הלב"
---
[1] ספר דברים, פרק ל', פסוקים ב'-י'.
[2] הלכות תשובה, פרק ב', הלכה ד'.
[3] עולת ראי"ה, כרך ב', עמוד שנ"ג.

מטעמים לפרשת האזינו - לשמיעה ולהורדה 

גדולת ענני הכבוד | הרב אליעזר קשתיאל

ימצאהו בארץ מדבר ובתהו ילל ישימון. הקב"ה לקח אותנו במדבר במקומות לא סימפטיים בכלל ובכל זאת עם ישראל מלא אמונה בו.  בזכות זה הקב"ה סובב והקיף אותם בעננים. זה המפתח לקבלת התורה. (עיין בתרגום אונקלוס במקום). לעננים היה תפקיד רוחני בנוסף לתפקיד הגשמי של הגנה. גם היום יש קשר בין הסוכות שהם זכר לענני הכבוד לשמחת התורה שבאה מיד אחריהם. מה הקשר בין העננים לתורה?
הקב"ה לקח אותנו בכוונה למדבר כדי שנתנתק מכל צורת החשיבה האנושית הרגילה. תוהו זה מצב שלשכל אין יותר מה לומר. אפשר להשתגע כשנמצאים במקום של שיממון. זה ניסיון מאוד קשה שעם ישראל עובר. לשנות דפוסי חשיבה. השכר הגדול על כך זה העננים. ענני הכבוד זה היכולת של האדם להכיר בזה שיש ערפל. יש נעלם. לא תמיד הכל ברור ובהיר. העננים סגרו את עם ישראל בתוך קוביה. סגירה הרמטית. אנחנו צריכים להבין שאת התורה לא תופסים בחושים הגשמיים שלנו. העננים זיככו את כל התפיסה שלנו. יש עולם שלם עליון שאנחנו לא מבינים בו. כלומר: ענני הכבוד הם גם ניסיון. צריך להסכים להיכנס לערפל. להסכים להבין שלא את הכל אנחנו מבינים ויודעים. יסובבנהו יבוננהו. זו הקפת עם ישראל בענני הכבוד. רק כך ניתן לקלוט ולהבין את התורה. סוכה זה משורש ס.כ.ה. כלומר לראות. יסכה הייתה סוכה ברוח הקודש. לכן דווקא בסוכות שואבים רוח הקודש. בשמחת בית השואבה קולטים דברים חדשים בתורה. לכן בחג הסוכות נפרדים מהבית. נכנסים להיות מוקפים בעננים. כלל המצוות של סוכות הן מאוד סודיות. לא ניתן להבין לפי הפשט את מהותן. יש המון סודות בסוכה ובארבעת המינים. הסוכה קוראת לנו להיפרד מהמוח הרגיל שלנו ומדפוסי החשיבה להן התרגלנו. רק כך ניתן לזכות בבינה ולהתעלות.

לסוכות ועל המידות - לשמיעה ולהורדה