אבימלך מול פרעה
יש שני אירועים דומים הקורים גם בפרשת לך-לך וגם בפרשת ירא. בפרשת לך-לך אברהם נאלץ לרדת למצרים, פרעה לוקח את שרי בגלל שהוא חושב שהיא אחותו וכל בית פרעה חוטפים נגעים. לאחר שהאמת נודעת לפרעה, הוא מתלונן לאברהם על כך שהוא שיקר לו ששרי היא אחותו ולא אשתו. אברהם לא עונה לו ולא מגיב לו בכלל, הוא פשוט קם והולך.
רש"י משווה את הפרשייה הזאת בפרשת לך-לך לפרשייה המופיעה אצלנו, בפרשת וירא. בפרשת וירא, לקראת סוף הפרשה, אברהם מגיע לאזור פלישתים, ושוב, הוא אומר ששרי היא אחותו ואבימלך מלך גרר לוקח אותה, וכל בית אבימלך חוטפים נגעים. הקדוש ברוך הוא מתגלה אל אבימלך ושואל אותו למה הוא לקח את שרי? הקדוש ברוך הוא אומר לאבימלך להחזיר את שרי לאברהם, ואברהם יתפלל בשבילו לרפא את כל הנגעים שהיו בביתו ואת עצירת הרחם. לא רק שאבימלך מבקש מאברהם להתפלל, אלא מתפתחת בין השניים שיחה. אבימלך שואל את אברהם למה הוא שיקר לו ואברהם עונה לו שהוא פחד מפני שאין בארץ פלישתים יראת אלוקים, ואז יהרגו אותו בשביל לקחת את שרי. אבימלך נשאר המום משיחת המוסר של אברהם. לבסוף, הוא לא אומר כמו פרעה, הנה אשתך כך ולך, אלא הוא מבקש מאברהם להישאר.
המפגש עם אבימלך בעל אופי שונה מהמפגש עם פרעה. אברהם תוקף את אבימלך ונותן לו מסר, יש תפילה ויש תקשורת ביניהם. בהמשך, אבימלך ירצה לכרות ברית עם אברהם, כשאברהם מוכיח אבימלך על גזלת המים.
יש שני מפגשים של אברהם עם מלך על אותה סוגיה. מפגש אחד ללא דיבורים, הקדוש ברוך הוא לא מתערב, ואברהם לא עונה לפרעה, הם פשוט נפרדים איש לדרכו. עם אבימלך המפגש אחר. יש את אותה תקלה, אבימלך מדבר עם הקדוש ברוך הוא, עם אברהם, ואברהם עונה לו. יש שיח, יש תפילה ויש תוכחה.
אברהם כמשיח וכנביא
האבות ובראשם אברהם מופיעים כלפי האנושות בשני כובעים ובשני מישורים. כל בוקר אנו אומרים בפסוקי דזמרה מספר דברים על התקופה של אברהם[1]:
---
[1] ספר תהילים, פרק ק"ה, פסוקים י'-ט"ו.