_____-______...

 גליון לפרשת שמות | הרב אליעזר קשתיאל

לכל הלומדים היקרים אשר זוכים 'ליגיע כפיהם כי תאכל אשרייך וטוב לך'.
אנו זוכים שהרב הולך ומתפרסם בקרב הציבור ועומס מבורך נוצר ע"י הפניות האישיות והכלליות שנעשות לרב.
במחשבה, ייעוץ והכוונה של הרב הקמנו את האתר כ'בית' לתורתו והתקשרותו של הרב עם כל עם ישראל.
ייעודו של האתר וניוזלייטר ליצור הנגשה וקשר ראשוני עם הרב
ע"י שליחת שאלה הלכתית ואמונית, בקשה לשיעור או כל דבר אחר.

למעוניינים להצטרפות לעידכונים אונליין בקבוצת WHATSAPP - לחצו כאן!
נשמח לעמוד לרשותכם תמיד בכל עניין ונושא, מוזמנים ליצור עמנו קשר ונשתדל להשיב בהקדם.
צוות  קוראים נבון – הוצאה לאור.
ספירת-העומר

שני רבדים במציאות | הרב אליעזר קשתיאל

שני שמות של הקדוש ברוך הוא

כאשר הקדוש ברוך הוא מתגלה למשה רבינו במעמד הסנה הבוער, הוא נותן לו משימה[1]:
"וְעַתָּ֣ה לְכָ֔ה וְאֶֽשְׁלָחֲךָ֖ אֶל־פַּרְעֹ֑ה וְהוֹצֵ֛א אֶת־עַמִּ֥י בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם:"
בתחילה, לפני הבירורים המעשיים, משה מקבל כוחות ובירורים בנושאים הרוחניים. הקדוש ברוך הוא אומר למשה[2]:
"וְזֶה־לְּךָ֣ הָא֔וֹת כִּ֥י אָנֹכִ֖י שְׁלַחְתִּ֑יךָ בְּהוֹצִֽיאֲךָ֤ אֶת־הָעָם֙ מִמִּצְרַ֔יִם תַּֽעַבְדוּן֙ אֶת־הָ֣אֱלֹקִ֔ים עַ֖ל הָהָ֥ר הַזֶּֽה:"
הדבר הראשון שייתן למשה הצלחה בשליחות הזו, היא העובדה שעם ישראל יעבדו את ה' על ההר שבו משה נמצא ברגע זה. מה שמטריד את משה זה לא כיצד הוא ישכנע את העם וכיצד הוא ישכנע את פרעה באופן מעשי להוציא את העם ממצרים, אלא מה שמטריד אותו הוא מהו שמו של הקדוש ברוך הוא? בשם מי הוא יוצא לשליחות הזו?
הקדוש ברוך הוא עונה למשה שתי תשובות[3]:
"וַיֹּ֤אמֶר אֱלֹקִים֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה אֶֽהְיֶ֖ה אֲשֶׁ֣ר אֶֽהְיֶ֑ה וַיֹּ֗אמֶר כֹּ֤ה תֹאמַר֙ לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶֽהְיֶ֖ה שְׁלָחַ֥נִי אֲלֵיכֶֽם: וַיֹּאמֶר֩ ע֨וֹד אֱלֹקִ֜ים אֶל־מֹשֶׁ֗ה כֹּֽה־תֹאמַר֘ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ יְקֹוָ֞ק אֱלֹהֵ֣י אֲבֹתֵיכֶ֗ם אֱלֹקֵ֨י אַבְרָהָ֜ם אֱלֹקֵ֥י יִצְחָ֛ק וֵאלֹקֵ֥י יַעֲקֹ֖ב שְׁלָחַ֣נִי אֲלֵיכֶ֑ם זֶה־שְּׁמִ֣י לְעֹלָ֔ם וְזֶ֥ה זִכְרִ֖י לְדֹ֥ר דֹּֽר:"
השם הראשון הוא שם 'אהיה' והשם השני הוא שם 'יקוק'. חז"ל אומרים על השם השני: 'זה שמי לעולם', את שם 'יקוק' צריך להעלים.
מתוך הביאור של שמות ה', מופיעה המשימה להגיד לזקני ישראל 'פקד פקדתי אתכם'. רש"י אומר[4] שהכוונה היא שכשמשה יאמר את המילים האלו, עם ישראל ישמעו לקולו. עם ישראל ישמעו לקולו מפני שיש להם מסורת מיעקב ומיוסף שעל פי המילים הללו נגאלים. זאת אומרת, הגאולה מגיעה מתוך שמות ה'.
-----
[1] ספר שמות, פרק ג', פסוק י'.
[2] ספר שמות, פרק ג', פסוק י"ב.
[3] ספר שמות, פרק ג', פסוקים י"ד-ט"ו.
[4] רש"י, ספר שמות, פרק ג', פסוק י"ז.

0

מטרת יציאת מצרים ומהות הבכורה | הרב אליעזר קשתיאל

המהלך של יציאת מצרים מתחיל ממעמד הסנה. נקודת המוצא היא לא במצרים אלא בהר חורב. זאת אומרת שהמניע של יציאת מצרים היא רצון הקב"ה לתת לעם ישראל את התורה. "תעבדון את האלהים על ההר הזה". העיקרון הזה חוסר לאורך כל הפרשות. משה תמיד אומר לפרעה שלח את עמי ויעבדוני. פרעה בסוף כבר מוכן שכל עם ישראל ייצא רק שישאירו את הצאן והבקר אבל משה מסרב. אנו יוצאים כדי לעבוד את ה' וצריך בשביל זה את הצאן. אנחנו יוצאים מעבודה כדי לעבוד. מעבודת פרך לעבודת ה'. לכן משה דן עם הקב"ה על השמות. כל נושא השמות של הקב"ה הוא כדי להבהיר שהיציאה ממצרים היא על מנת לקבל את התורה. משה חווה בחורב מעין מעמד הר סיני. פרעה מסרב כי הוא לא מכיר את האלהים של ישראל. חז"ל אומרים שפרעה הכיר את כל האלים בעולם אבל את הקב"ה הוא לא הכיר.
הקב"ה קורא בפרשה לעם ישראל "בני בכורי ישראל".  למה בכור? היו עמים עוד לפנינו. מסביר המהר"ל שכשבכור נולד אז זו מהפכה במשפחה. פתאום ההורים צריכים לדאוג לילד ולא לעצמם. המהות שלנו כבני אדם זה להיות הורים. האדם נוצר כדי להיות אב. לכן זה השורש הראשון בשפה שלנו. האדם נועד להביא חיים. ככה זה עם ישראל. עד שהוא לא קיבל את התורה לא יכלו להבין מה מהות העולם. בזכות עם ישראל ירדה תורה לעולם. עם ישראל הוא כמו הבן הבכור. זה הראשית. עכשיו ניתן להבין את המציאות בעולם. לכן השורש של כל יציאת מצרים היא הופעת הבכורה הזאת. אם מצרים לא יפעלו בכיוון וישחררו את ישראל אז מתים להם הבכורות.

שיכתובי שיעורי הרב קשתיאל 

לפרוייקט 'שיכתובי שיעורים' - מערכת 'קוראים נבון' פונים לכל מי שיש לו שיעורים משוכתבים או כל שיעור שהועבר ע"י הרב ברחבי הארץ שיעביר אותו אלינו לצורך העלאה לאתר כשיכתוב או כשמע.
לשליחה לחץ כאן!

מטעמים לפרשה - לשמיעה ולהורדה 

מטעמים במידות ובתרבות  - לשמיעה ולהורדה 

'מלאכת הדלקה - חשמל בשבת'

לחץ כאן!